RAPPORT FRA SOMMARGØY PÅ SOMMARØY 23. – 26. JULI 2009

Oppdatert 2009-09-13.

Det hele begynte torsdagskvelden 23.7. på ungdomshuset på Hillesøya med pensjonisttreff i regi av redningsforeninga ”Fremad” på Hilleøsya/Sommarøya. En del av styret i Hillesøyforeninga, samt en del medlemmer, var og møtt opp. Foreninga hadde, tradisjonen tro, med albumer med gamle bilder fra tidligere Hillesøy kommune, og som vanlig ble disse studert av deltakerne på treffet. Også i år var det Kjell Ove Hveding og hans onkel Tor Hveding som sto for det musikalske utover kvelden og sørget for at allsangen runget gjennom huset.

Fredag og lørdag stilte Hillesøyforeninga med stand på Holmen bruk på Sommarøya. På fredag var det Hans S. Brox, Ingrid Sivertsen og Jan A. Brox som betjente standen. Lørdag var det Hans S. Brox, Haldis Bredal og Ingrid Sivertsen som hadde første økta og Jan A. Brox og Ella Nymo som hadde andre økta.

Hillesøyforeningas stand på Holmen Bruk. Standen er gjort klar og Ingrid Sivertsen venter på de første ”kundene”.

Foto: Jan A. Brox.

Her er det vaktskifte på lørdag. Hans S. Brox og Ingrid Sivertsen er for avtroppende og Ella Nymo (i midten) har tatt over. Foto: Jan A. Brox.

Ella Nymo i aksjon, her er det en som får informasjon av ho. Foto: Jan A. Brox.

Bilder av gamle fiskebåter blir her studert. Til høyre Svein Norum, Sommarøya. Foto: Jan A. Brox.

Stor aktivitet ved Holmen Bruk. Redningsselskapets demonstrasjon av redningsutstyr m.m. ble viet stor oppmerksomhet. Foto: Jan A. Brox.

Det var mye folk samlet. Her ser vi en del av salgsbodene. Folk koste seg ute i det fine været. Foto: Jan A. Brox.

Blant alt som var til salgs, var det og tørrfisk å få kjøpt. Foto: Jan A. Brox.

På standen solgte foreninga T-skjorter og kaps med foreningas logo, samt boka Hildring. Det ble og noen nye medlemmer. Men det viktigste med foreningas tilstedeværelse var informasjonen om foreningas virke, noe som mange syntes var prisverdig. Foreninga hadde også en såkalt videokanon hvor bilder fra den tidligere Hillesøy kommune rullet på et lerret. Mange stanset opp og så på dette. Alt i alt var det et vellykket arrangement.

Kroken september 2009.