RAPPORT FRA HØSTFESTEN PÅ HILLESØYA FREDAG 23.10.2015

Oppdatert 2015-10-26.

Fredag 23.10.2015 var det duket for Hillesøyforeningas høsttreff i ungdomshuset på Hillesøya. Buss avgikk fra Prostneset i Tromsø kl. 17.00 som vanlig når vi skal ut til Hillesøya. Været var greit høstvær, skyet, lett sørlig bris og 4 – 5 plussgrader. Tidligere på dagen hadde det vært litt lett regn, men utover ettermiddagen og kvelden var det opphold og til tider tittet månen gjennom skydekket.

Til venstre er spisesalen klargjort for å ta i mot gjestene. De to første gjestene, Kjellaug Brox og Torill Tollefsen, er alt kommet og prater med Laila Hansen som er en av kokkene. Til høyre er maten satt fram og gjestene forsyner seg. Det ble servert erter, kjøtt og flesk og sviskegrøt med fløte til dessert. Det hele ble avsluttet med kaffe og kaker. Foto: Jan A. Brox.

72 personer benket seg rundt bordene i ungdomshuset og det er hyggelig at det ikke bare var medlemmer av foreninga. Serveringa bestod i god gammeldags kost, nemlig erter, kjøtt og flesk. Til dessert ble det servert hjemmelaget sviskegrøt med ekt fløte attåt. Alt smakte fortreffelig, men vil likevel få fremheve ertersuppa og sviskegrøten som var utmerket. Til dette var det mulig å få kjøpt både akevitt og øl. Senere ble det servert kaffe og kake for dem som greide å putte innpå noe mer.

Til venstre har gjestene forsynt seg og måltidet er i gang. Til høyre sees de mange gevinstene til åresalget som var lagt fram, samt et utvalg av foreningas bøker som var lagt fram for salg. Foto: Jan A. Brox.

Så stor takk til folkene i UL Samhold, de hadde gjorde en fantastisk jobb med maten og ikke minst med serveringa. Kokkegjengen ble hedret med en rose hver utdelt av foreningas leder Knut Karlsen med assistanse av Haldis Bredal. Etter at kokkene var hedret, ble Konrad Myrnes hedret med roser i anledning 80-årsdagen 11. september. Det ble foretatt åresalg og salg av bøker, og mange fine gevinster ble trukket. Men den største overraskelsen var det Per Tor Uteng fra Sjøtun som sto for. På vegne av Tromsø Flyklubb loddet han ut en times flytur for tre personer over Tromsø-området. De heldige vinnerne ble trukket på inngangsbillettene og det ble Margit Strand, Henry Solbakken og Bjørg Berntsen. Stor takk til Tromsø Flyklubb ved Per Tore Uteng.

Til venstre et av kaffebordene. Kaffen er enda ikke kommet så praten går mens man venter. Til høyre hedrer foreningas leder Knut Karlsen kokkene med å dele ut roser til kokkelaget. Foto: Jan A. Brox.

Etter dette ble det spilt opp til dans. Dansemusikken ble besørget av Odin Tårnes og Bjørnar Hansen. Selv om de fleste var det vi før i tiden sa «poen», eller god og mett, så var det mange som hev seg i dansinga.

Dansen går. Bjørnar Hansen og Odin Tårnes sørget for dansemusikken.

Foto: Jan A. Brox.

Ved midnatt gikk turen tilbake til byen for de som var med bussen utover. Det ble en meget trivelig kveld. Det var flere som traff folk de ikke hadde sett på mange år. Mye måtte repeteres siden sist de møttes.

Per Tore Uteng og Turid Warberg Uteng. Per Tore på vegne av Tromsø Flyklubb, overrasket alle med å gi hovedgevinsten – en times flytur over Tromsø-området når det blir lysere tider. Tre personer ble trukket ut på inngangsbillettene: Margit Strand, Henry Solbakken og Bjørg Berntsen. Foto: Jan A. Brox.

Vi får si vel blåst for denne gang. Ses vi igjen på møljekalaset til neste år, lørdag 27. februar?

Kroken, 25.10.2015.

Jan A. Brox